FMI logo

 

 

 

FACULTATEA DE MATEMATICĂ ȘI INFORMATICĂ

Dna Svetlana Cojocaru, absolventa Facultății de Matematică și Informatică, Membru Corespondent  al Academiei de Științe a Moldovei

Postat de Decan la Mar, 29/06/2021 - 21:54
SCojocaru

Cu ocazia aniversării a 75-a a Universității de Stat din Moldova, absolventa Facultății de Matematică și Informatică Dna Svetlana Cojocaru, Membru Corespondent al Academiei de Științe a Moldovei,

https://asm.md/sites/default/files/2020-01/Cojocaru_Svetlana_CV_2020.pdf,

 a oferit un interviu despre istoria vieții Domniei sale.

 

 

  1. Tradițional, discipolii USM sunt cei care asigură piața muncii cu profesioniști, specialiști cu o înaltă pregătire academică. Care au fost oportunitățile Dvs. de angajare și cum v-ați acomodat necesităților practice ale profesiunii?

 

În anul 1974, când am absolvit Facultatea de Matematică și Informatică (care se numea atunci de Matematică și Cibernetică), angajarea se efectua în baza repartizării, iar aceasta, la rândul său – în  ordinea mediei notelor obținute pe parcursul studiilor. A mea era cea mai înaltă, deci puteam să aleg orice post din lista ofertelor.  Dar fără ezitări am decis să merg la Institutul de Matematică al Academiei de Științe (actualul Institut de Matematică și Informatică „Vladimir Andrunachievici”), unde încă din anul trei am început să frecventez seminarele științifice, și unde am lucrat de la absolvire și până în prezent.

 

  1. Performanța și excelența academică sunt apreciate și la mare căutare. Absolvirea USM-ului v-a marcat viața profesională?

 

Sunt convinsă că anume studiile la USM m-au făcut să aleg cariera de cercetător, integrarea procesului didactic cu cel de cercetare era un aspect notabil în acei ani. Cei mai titrați specialiști din institutele de cercetare țineau cursuri la universitate, studenții făceau stagiile de practică în institute, astfel USM fiind pentru multe instituții de cercetare cea mai solicitată sursă de cadre tinere. 

 

  1. Tinerețea și studenția sunt perioade absolut extraordinare, dinamice în viața unui om. Ce amintiri aveți Dumneavoastră din anii de studenție din cadrul Universității de Stat din Moldova?

 

La 45 de ani de la absolvire am organizat tradiționala întâlnire a colegilor (și mulțumim universității că ne-a găzduit-o!), amintirile au curs șiroi… Nume de profesori, întâmplări amuzante, dar și probleme de matematică, care ne-au făcut cândva să ne frământăm mințile. Cea mai de preț amintire este despe atmosfera de prietenie, colegialitate. Am fost o promoție foarte unită, cu mulți colegi cu adevărat talentați, de care îmi amintesc cu mult drag.

 

  1. Studiile și formarea profesională se datorează iscusinței și măiestriei profesorilor. Care dintre aceștia și prin ce v-au marcat pe parcursul anilor de studenție?

 

Mi-ar fi greu să evidențiez pe cineva, căci am avut parte de profesori minunați, și dând doar câteva nume aș risca să las în umbra altele, nu mai puțin valoroase. 

 

  1. Pasiunea pentru domeniul profesat adaugă valoare pregătirii profesionale. De unde vine pasiunea Dumneavoastră pentru matematică ?

 

Din școală,  și aici cu profund respect și recunoștință vin cu numele profesorului meu, Alexei Cozacenco, grație căruia am ales matematica. În clasa a IX-a ne venise o profesoară tânără, care în scurt timp a plecat în concediu de maternitate, fiind înlocuită de groaza elevilor din toate generațiile – Alexei Isidorovici Cozacenco. Legenda, pe care și dânsul o susținea cu vădită plăcere, era ca nimeni nu poate să ia la el nota cinci, maxima de atunci. Și când eu am reușit, a pus în registru un 5  cam gârbovit, spunând că mâna lui nici nu poate scrie o astfel de cifră. Dar nu puteai să nu reușești, când acest profesor nu doar preda matematica – el preda lecții de frumusețe a raționamentelor, a gândirii, venea cu demonstrări de teoreme diferite de cele din manual, care te fascinau prin logica lor strictă. Și la sfârșitul clasei a X nu mai aveam dubii că voi merge la universitate, la matematică.  Cred că exemplul meu nu este unicul, în care rolul unui profesor excelent a fost decisiv.  

 

  1. Vă mai aduceți aminte de ce ați ales USM și cât de ușor a fost să fiți admis la studii?

 

Aveam ferma convingere, că este instituția cea mai bună. Admiterea a fost cu multe emoții, poate cel mai greu a fost examenul la matematică scris, după care au plecat mai mult de jumătate din pretendenți. Îmi este vie și acum amintirea bucuriei pe care am trăit-o, când poștărița mi-a înmânat scrisoare cu vestea, că sunt înmatriculată! A fost una din cele mai fericite zile din viața mea.

 

  1. Ați devenit o personalitate notorie a țării noastre. Cum ați reușit să îmbinați studiile și să vă bucurați de tinerețe?

 

S-au îmbinat în mod firesc, cu atât mai mult că studiile nu s-au finalizat odată cu absolvirea universității, fiind urmate de cele de doctorat. În viață am avut de susținut încă multe examene, și nu doar în fața profesorilor, dar și în fața colectivului Institutului de Matematică și Informatică, pe care am avut onoarea să-l conduc, în fața membrilor Academiei de Științe a Moldovei, atunci când am fost aleasă în rândurile lor.  Iar activitatea de cercetare este și ea continuarea studiilor.

 

  1. Studenții/absolvenții sunt barometrul performanțelor USM. Ce impresii aveţi despre Alma Mater în prezent?

 

Sunt multe realizări frumoase, cu care Universitatea se poate mândri. În calitatea mea de vicepreședinte al Academiei de Științe a Moldovei, cunosc îndeaproape rezultatele excelente ale colegilor din diferite domenii: fizică, chimie, biologie. Am început cu acestea, ca să nu par părtinitoare, punând în fruntea listei facultatea, pe care o consider în continuare a mea. Mă mândresc cu faptul, că printre profesorii de astăzi de la facultate sunt și colegii din promoția noastră: dr.hab. Vasile Glavan, dr.hab. David Ceban.  Sunt impresionată de activitatea centrului Wolfram, de pasiunea și dedicația domnului dr. Valeriu Ungureanu. Mă bucură faptul că avem în țară mulți tineri, care doresc cu adevărat să facă carte. Poate mai puțini vin la matematică – este pragmatismul vremurilor de azi.  Dar întotdeauna am privit informatica drept o ramură a matematicii, și dacă balanța se înclină în favoarea acesteia, nu este în detrimentul matematicii în general. 

 

 

  1. Din perspectiva experienței valoroase a activității Dvs. ce sfaturi le puteți da studenților actuali, viitorilor studenți, pentru a-și construi reușit istoria vieții lor?

 

Le-ași sugera să asculte prelegerea publică a Laureatului Premiului Nobel în domeniul fizicii prof. Hiroshi Amano, susținută în cadrul Săptămânii Științei la Academia de Științe a Moldovei (https://www.youtube.com/watch?v=_cn555WP-to). Este nu doar o conferință despre profitul economic al edificării societății energiei regenerabile, ci, mai degrabă o lecție de viață, o dovadă cum insistența, tenacitatea te aduc la realizarea scopului, la obținerea celor mai înalte succese. Un exemplu, cum nu trebuie să te descurajezi la nereușite, să-ți urmez visul și scopurile – și să atingi astfel, cele mai înalte vârfuri.

 

  1. USM împlinește anul acesta 75 de ani de la fondare. Ce mesaj de felicitare vreți să transmiteți Almei Mater – Universitatea de Stat din Moldova?

Trdaiționalul “Vivat, Crescat, Floreat”, cât mai mulți și cât mai buni studenți, energie și entuziasm tuturor profesorilor, noi rezultate frumoase, atât pe tărâmul didactic, cât și cel științific.