FMI logo

 

 

 

ФАКУЛЬТЕТ МАТЕМАТИКИ И ИНФОРМАТИКИ

Interviu cu absolventul FMI Igor CIALENCO, Profesor, Directorul Departamentului de Matematică Aplicată,  Illinois Institute of Technology

Опубликовано Decan - вт, 05/18/2021 - 23:16
Cialenco Igor

Cu ocazia aniversării a 75-a a Universității de Stat din Moldova, absolventul Facultății de Matematică și Informatică Igor CIALENCO, Profesor, Directorul Departamentului de Matematică Aplicată,  Illinois Institute of Technology, https://www.iit.edu/directory/people/igor-cialenco, a oferit un interviu despre istoria vieții Domniei sale.

 

1.     Tradițional, discipolii USM sunt cei care asigură piața muncii cu profesioniști, specialiști cu o înaltă pregătire academică. Care au fost oportunitățile Dvs. de angajare și cum v-ați acomodat necesităților practice ale profesiunii?

 

După absolvirea facultății mi-a fost oferită posibilitatea de a continua activitatea în calitate de doctorand și asistent la catedra de Analiza Matematică a USM. Era o oportunitate deosebită, care mi-am dorit-o mult, și pe care am acceptat-o cu bucurie și mari speranțe de viitor.

 

2.     Performanța și excelența academică sunt apreciate și la mare căutare. Absolvirea USM-ului v-a marcat viața profesională?

 

Fără îndoială absolvirea USM mi-a marcat pozitiv întreaga viața și inclusiv cea profesională. La facultate m-am format atât ca matematician cât și ca profesor. Acum, reflectând despre facultate și USM în general,  cred că studiile profunde, cursurile riguroase și cerințele înalte, au fost toate importante în formarea aptitudinilor mele de a gândi și studia independent. Restul carierii a fost într-un sens o prelungire naturală la ceia ce am făcut la facultate, doar ca am încercat să le trec la următorul nivel. Tot la USM am făcut primii mei pași profesionali si, care m-au marcat nu mai puțin decât anii de studii. Ajutorul necondiționat primit din partea întregii catedrei de analiză matematică, în particular de la Dl Gheorghe Rusu, Dl Pentru Cojuhari, Dl Andrei Corlat, și în continuare de la membrii catedrei nou formate de analiză matematică și ecuații diferențiale, în particular de la Dl Nicolae Jitărașu, Dl Andrei Perjan și Dl Valeriu Guțu. Întreaga facultate de Matematică și Informatică mi-a fost a doua casa.

 

3.     Tinerețea și studenția sunt perioade absolut extraordinare, dinamice în viața unui om. Ce amintiri aveți Dumneavoastră din anii de studenție din cadrul Universității de Stat din Moldova?

A fost o perioadă mai mult decât extraordinară. Erau timpuri incerte. Timpul avea diferită scara - nu în fiecare zi cade un imperiu sau se dublează prețurile peste noapte. Erau timpuri crunte din punct de vedere financiar. Dar, tot acestea erau și timpurile când am văzut oportunități noi, schimbări care dădeau speranță. A fost experiența vieții care cred că ne-a făcut mai duri, mai rezistenți la greutăți, poate mai pragmatici. Totodată, vreau să accentuez, ca eram veseli, plini de viață, ne bucuram de prietenia adevărată dintre colegi. Încercam să vedem lucrurile pozitive, să savurăm și să încercăm noul.  Cel mai important, mi-am găsit dragostea vieții – soția, și ea de la facultatea de matematică, cu care în continuare am trecut peste toate

evenimentele vieții. 
 

4.     Studiile și formarea profesională se datorează iscusinței și măiestriei profesorilor. Care dintre aceștia și prin ce v-au marcat pe parcursul anilor de studenție?

 

Pe parcursul întregii perioade de studii am avut norocul să fiu alături de profesori excepționali, datorită cărora am ales cariera de profesor și cercetător științific. Până la facultate, profesorul de matematica din școală Dl Victor N. Matveev a fost acel care m-a ajutat sa văd frumosul în strictețea matematicii.  La facultate, primul an de studii a fost unul emoțional și cu un impact enorm peste formarea mea ca matematician. Depășirea barajului școală-facultate a trecut repede,  datorită celor trei profesori fantastici - Dl Goian, Dl Barcari și Dl Lungu - care ne-au predat, respectiv, primele cursuri de bază - Algebra, Analiza Matematică și Geometria Analitică. După prima sesiune de examene, anume aceste trei cursuri și acești trei profesori mi-au insuflat, într-un mod implicit, idea că pot face matematica la nivel bun. Mai târziu toate cursurile speciale din cadrul specializării la catedra analiză matematică au fost o experiență deosebită, și acum realizez ca a fost un lux să înveți teorii întregi predate de experți cu nume într-o serie scurta de lecții. 

La sfârșitul anului întâi, am făcut cunoștință cu Dl Petru Cojuhari, pe atunci profesor la catedra de analiză matematică, căruia îi datorezi în mare măsură întreaga mea dezvoltare profesională, și care mi-a fost mai mult decât un profesor sau conducător științific. Pe parcursul la mulți ani am învățat de la dumnealui matematică, am lucrat împreună pe niște probleme foarte interesante și am profitat de sfaturi de viața de toate zilele. Personal vreau să cred ca studenții și doctoranzii mei mă văd la fel cum eu vedeam profesorii

mei de la USM.
 

5.     Pasiunea pentru domeniul profesat adaugă valoare pregătirii profesionale. De unde vine pasiunea Dumneavoastră pentru matematică?


După cum am menționat, pasiunea vine încă din școala. Încercarea de a rezolva probleme din afara curriculumului școlar și participarea la olimpiade școlare probabil ca au stat la baza dezvoltării pasiunii față de partea netrivială a matematicii. Mai târziu, la facultate, catedra de analiză matematică organiza un facultativ săptămânal, condus de dl. Petru Cojuhari, unde discutam metode de rezolvare a problemelor care nu întrau în cursurile standarde. Subiectele  erau alese foarte iscusit, care demonstrau cu o putere deosebită frumusețea matematicii. Unul dintre aceste subiecte – ecuații cu diferențe finite – a stat la baza primului meu domeniu de cercetare științifică.   


6.     Vă mai aduceți aminte de ce ați ales USM și cât de ușor a fost să fiți admis la studii?


Decideam între fizică și matematică, și până la urmă am ales matematica teoretică. Facultatea de Matematica de la USM era în topul facultăților de matematica din fosta Uniune Sovietică, și admiterea era foarte competitivă. Mare majoritate a celor admiși dețineam medalie de aur sau argint din școală. A fost o concurență sănătoasă care ne-a impus să fim conștiincioși,  sârguincioși și respectuoși pe parcursul anilor de studii la facultate.
 

8.     Studenții/absolvenții sunt barometrul performanțelor USM. Ce impresii aveți despre Alma Mater în prezent?
 

Activând de ceva timp în afara țării, cunosc mai puține detalii despre Alma Mater, dar ca un absolvent mândru al acestei instituții încerc să urmăresc evenimentele și noutățile legate de USM și de facultate. O văd în continuare ca o instituție de elită, cu un enorm potențial științific și didactic, și cu absolvenți care ocupa poziții cheie atât în sfera privată cât și în cea de stat. 

 

9.     În timpul de față, sistemul educațional din țară urmează un anume model care este concentrat doar pe dezvoltarea de competențe. La ce să apeleze tinerii pentru a găsi un echilibru între presiunea de a deveni un specialist necesar pe piața muncii și pasiunea pentru un anume domeniu, chiar dacă e mai puțin căutat, solicitat?

 

Societatea modernă trece prin schimbări rapide, și, inevitabil, instituțiile de învățământ de top vor ajusta programele de studii pentru a suporta cererea pieței de muncă. Pe de alta parte, la nivel general lucrurile sunt cu mult mai stabile și moda într-o specializare sau o aptitudine particulară sunt niște fenomene temporare. Ceia ce nu se schimbă peste noapte sunt cunoștințele de bază și teoriile fundamentale din domeniu care pun baza întregii carieri. Restul vor apărea doar ca niște ajustări și acomodări la realitate. Rămâne să întâlnesc pe cineva care este realizat profesional și fericit de lucrul care nu-i urmează pasiunea, mai ales dacă vorbim de o cariera lungă de o viață. Oricând a-și pune pasiunea mai sus decât moda.


10. Din perspectiva experienței valoroase a activității Dvs. ce sfaturi le puteți da studenților actuali, viitorilor studenți, pentru a-și construi reușit istoria vieții lor?

 

Încercați necunoscutul, creșteți spirtul creativ. Studiați un subiect nou, sau încercați un hobby care vă inspiră. Cât ține de studii și cursuri, uitați de idea ”Pentru ce să învăț teoriile care niciodată nu le voi utiliza în câmpul muncii?”. Pe lângă faptul că este imposibil de anticipat pe termen lung ce anume o să utilizați la viitorul loc de muncă, studierea subiectelor avansate, care adeseori depășesc necesitățile practice, contribuie la cel mai important aspect al studiilor universitare – dezvoltarea multilaterală a capacităților intelectuale.


11. USM împlinește anul acesta 75 de ani de la fondare. Ce mesaj de felicitare vreți să transmiteți Almei Mater – Universitatea de Stat din Moldova?

Desigur mulți ani înainte!  75 de ani este o vârstă remarcabilă pe parcursul căreia USM a reușit foarte multe. Îi doresc în continuare să fie lider în învățământul universitar și un centru științific internațional, cu absolvenți care vor contribui pozitiv la dezvoltarea și bunăstarea întregii societății.   Îi doresc să fie agilă, creativă și optimistă.