1. Descrierea programului de studii
Nivelul de calificare conform ISCED – 6
Domeniul general de studiu – 021 Arte
Domeniul de formare profesională – 0211 Tehnici audiovizuale și producție media
Specialitatea – 0211.7 Designul jocurilor
Titlul obținut – Licențiat în Arte audiovizuale și media
Numărul total de credite de studiu – 180
Limba de instruire – română / rusă
Forma de organizare a învățământului – cu frecvență
2. Cunoștințele, abilitățile și competențele asigurate de programul de studii
Absolventul programului este un specialist de înaltă calificare, care a dezvoltat cunoștințe, abilități și competențe cheie în domenii ce țin de limbaje și tehnici de programare, automatizarea proiectării produselor software, dezvoltarea de jocuri video, modelare și animație pe calculator, inteligență artificială, dezvoltarea de aplicații de realitate virtuală și augmentată, managementul proiectelor. Absolventul programului posedă cunoștințe, capacități și competențe cheie necesare pentru dezvoltarea produselor și tehnologiilor software în domenii ce implică tehnologiile multimedia.
Absolventul programului are cunoștințe, abilități și competențe specializate suficiente pentru a rezolva și probleme în materie de cercetare și inovație, pentru a dezvolta noi cunoștințe, proceduri, metode și paradigme de programare a jocurilor și a aplicațiilor de realitate virtuală și augmentată. După completarea programului de instruire, absolventul obține următoarele competențe generale:
G1. Proiectarea aplicațiilor;
G2. Proiectarea si dezvoltarea aplicațiilor;
G3. Integrarea componentelor;
G4. Testarea aplicațiilor;
G5. Implementarea soluțiilor;
G6. Elaborarea documentației;
G7. Managementul problemelor;
G8. Educație și formare profesională;
și următoarele competențe specifice:
C1. Ia în considerare propriile acțiuni și cele ale terților pentru а asigura integrarea corectă а aplicației într-un mediu complex, în conformitate cu nevoile utilizatorilor/clienților;
C2. Acționează creativ pentru а dezvolta aplicații și а selecta opțiunile tehnice adecvate. Participă la alte activități de dezvoltare. Optimizează dezvoltarea, întreținerea și performanța aplicațiilor prin utilizarea modelelor de design și prin reutilizarea soluțiilor testate;
C3. Ia în considerare propriile acțiuni și cele ale terților în procesul de integrare. Respectă standardele și procedurile de control adecvate pentru а menține integritatea funcționalității și fiabilitatea generală а sistemului;
C4. Asigură expertiza pentru а supraveghea programele complexe de testare. Asigură documentarea testelor și а rezultatelor pentru а furniza informații managerilor relevanți ai procesului/proceselor cum ar fi proiectanții, utilizatorii sau tehnicienii de întreținere. Asigură conformitatea cu procedurile de testare, inclusiv trasabilitatea documentată;
C5. Ia în considerare propriile acțiuni și cele ale altora pentru а oferi soluții și а iniția о comunicare și о colaborare cu părțile interesate. Asigură expertiza pentru а influența, prin consiliere și asistență, dezvoltarea de soluții;
C6. Adaptează nivelul de detaliere in funcție de obiectivul documentației și publicul vizat;
C7. Folosește cunoștințele de specialitate și înțelegerea aprofundată а infrastructurii TIC și а procesului de gestionare а problemelor pentru identificarea defecțiunilor și rezolvarea acestora cu cele mai mici întreruperi posibile. Ia decizii informate in situații tensionate emoțional cu privire la acțiunile adecvate necesare pentru а minimiza impactul asupra afacerii. Identifică rapid componentele defecte, selectează alternative privind modul de reparare;
C8. Acționează creativ pentru а analiza lacunele în materie de competențe; elaborează cerințe specifice și identifică sursele potențiale de furnizare а formării. Are cunoștințe foarte bune а pieței de formare și stabilește un mecanism de feedback pentru а evalua plusvaloarea programelor de formare alternativă.
Metodele de evaluare sunt variate și se bazează implicit pe: lucrările de laborator, proiectele cu sarcini individuale, proiectele cu sarcini colective, având o finalitate practică în care se evidențiază clar meritul și rolul fiecărui membru al echipei, testele, atestările, examenele și teza de licență.
Evaluarea academică se desfășoară în diverse etape și forme: evaluarea curentă, evaluarea lucrului individual, evaluarea sumativă, evaluarea competențelor profesionale în cadrul practicilor, evaluarea finală.
Aprecierea standardului educațional/profesional ca finalitate a procesului de formare profesională inițială ne permite să stabilim criterii de evaluare clare și creează un mecanism funcțional, prin care sunt coordonate eficient toate elementele procesului de învățământ – învățarea, predarea și evaluarea. Accentuarea gradului de implicare a studentului în procesul instructiv necesită o revizuire a strategiei de predare și evaluare. La realizarea acestei strategii contribuie diferite metode de predare–învățare–evaluare, axate pe participarea cât mai activă a studentului în procesul educațional.
Studentul este obligat să susțină toate examenele prevăzute în Planul de învățământ al programului pe care îl urmează și este admis la examen doar dacă a realizat obiectivele curriculare, a obținut o notă de promovare în cadrul evaluărilor curente, a frecventat mai mult de 70 la sută din orele de contact direct prevăzute și a îndeplinit sarcinile prevăzute pentru activitatea de învățare individuală. Pentru a fi promovat în următorul an de studii, studentul trebuie să acumuleze numărul de credite obligatorii pentru calificare, prevăzute în plan (minim 40 de credite la unitățile de curs/modulele obligatorii pentru anul curent de studii și acumularea a 60 de credite prevăzute pentru anii precedenți, precum și pentru anul de finalizare a studiilor universitare). Studenții ce au credite restante, dar au fost înscriși în următorul an de studii, pot susține restanțele în 2 sesiuni de recuperare, prevăzute în Calendarul academic. În cazul în care studentul nu a reușit acumularea creditelor restante în cele două sesiuni de recuperare, acesta poate susține restanțele în sesiunea de promovare. Diploma de Licență este conferită studenților care au realizat complet programul echivalent cu 180 de credite ECTS și au susținut examenele (inclusiv susținerea tezei de Licență) cu o notă mai mare sau egal cu „5”.
3. Obiectivele programului de studii, inclusiv corespunderea acestora misiunii universității
Obiectivele programului sunt corelate cu strategiile, politicile de asigurare a calității și obiectivul strategic al USM, expuse în Planul strategic al USM 2021-2026 și se concretizează în:
- dezvoltarea și consolidarea calității ofertei educaționale;
- elaborarea planurilor de învățământ, din perspectiva formării competențelor profesionale, a abordărilor interdisciplinare și a problematicii actuale a domeniului de formare profesională;
- dezvoltarea curricula la discipline, cu axarea procesului didactic pe student, cu accent pe realizarea lucrului individual și aplicarea tehnologiilor didactice interactive;
- parteneriat cu angajatorii în vederea identificării necesităților de formare a specialiștilor în domeniul corespunzător;
- compatibilizarea programului cu cele din alte state europene în scopul internaționalizării studiilor și motivarea mobilității studenților și profesorilor din program.
Aceste obiective corespund celor formulate în Strategia de dezvoltare a educației pentru anii 2021-2030 „Educația-2030” care prevăd, printre altele, modernizarea curriculumului universitar din perspectiva centrării pe competențe, pe cel ce învață și pe necesitățile pieței forței de muncă.
Misiunea specialității 0211.7 Designul jocurilor constă în pregătirea unor specialiști de înaltă calificare care au cunoștințe, abilități și competențe cheie în producția multimedia, dezvoltarea aplicațiilor de realitate virtuală și augmentată, inclusiv a jocurilor video, modelare și animație 3D, inteligență artificială, limbajele și tehnicile de programare, automatizarea proiectării produselor software, managementul proiectelor și tehnologiile de rețea.
4. Racordarea programului de studii și a conținuturilor din Planul de învățământ la tendințele internaționale din domeniu
Caracteristicile unui absolvent al programului licență 0211.7 Designul jocurilor nu se rezumă doar la capacitățile de aplicare a tehnologiilor informaționale în variate domenii de activitate a omului, ci se extind la calități ce țin de creativitate și cercetare științifică, la abilități manageriale pentru colective relativ mari. Programul de studii este racordat la tendințele internaționale din domeniul informaticii aplicate ce țin de posedarea cunoștințelor, abilităților și competențelor necesare pentru a aplica cele mai de succes limbaje de programare în activitatea profesională și de a soluționa diverse probleme din domeniul multimedia și a informaticii aplicate, dar și din diverse domenii ale activității umane.
Cursurile ținute în cadrul programului de licență 0211.7 Designul jocurilor sunt ținute de un colectiv didactic înalt calificat format din doi profesori universitari și 10 conferențiari universitari. Toate cursurile propuse sunt bazate pe tehnologiile informaționale de ultimă oră. Un exemplu elocvent în acest context fiind colaborarea cu centrul de tehnologii digital media Mediacor, care oferă spații de producție multimedia de ultima generație, precum și tehnologii de lucru.
5. Evaluarea așteptărilor sectorului economic și social
Cursurile din cadrul programului de licență 0211.7 Designul jocurilor sunt ținute de un colectiv didactic înalt calificat și se bazează pe tehnologiile informaționale de ultimă oră.
Programul de licență 0211.7 Designul jocurilor a fost elaborat în conformitate cu prevederile Regulamentului privind inițierea, aprobarea, monitorizarea și evaluarea periodică a programelor de studii.
Anual planul de învățământ al programului este discutat în cadrul Departamentului de Informatică, Comisiei de Asigurare a Calității a Facultății, apoi aprobat la Consiliul Facultății de Matematică și Informatică, iar decizia finală privind aprobarea programului este luată în cadrul ședinței Senatului USM.
Pentru o evaluare mai obiectivă a programului se organizează întruniri cu reprezentanți ai diferitor unități economice, sociale și de cercetare, în rezultatul cărora se trasează noi obiective ale programului, se efectuează schimbări în planul de învățământ, dar și în curricula disciplinelor.
6. Consultarea partenerilor în procesul de elaborare a programului de studii
La elaborarea programului de licență 0211.7 Designul jocurilor, în vederea asigurării standardelor de calitate au fost consultați partenerii Facultății de Matematică și Informatică în cadrul întrunirilor cu angajatori, absolvenți, profesori și studenți ai Facultății, reprezentanții companiilor TryMyGames, Midnight Works și Stellar Group, specializate în dezvoltarea jocurilor video și a aplicațiilor de realitate virtuală, precum și reprezentanții grupului de companii Mediacor.
7. Relevanța programului de studii pentru piața forței de muncă
Programul de licență 0211.7 Designul jocurilor a fost creat în conformitate cu Nomenclatorul domeniilor de formare profesională și al specialităților în învățământul superior, cu scopul pregătirii specialiștilor capabili să rezolve diferite probleme ce apar în organizațiile din țară, dar și să efectueze cercetări științifice în cadrul unor proiecte de cercetare, din domeniul Informaticii, Matematicii și Economiei, inclusiv cu aplicații în diferite ramuri ale științelor naturale sau ale economiei naționale (conform Cadrul Național al Calificărilor). Necesitatea programului de licență 0211.7 Designul jocurilor este determinată de cererea pe piața muncii a specialiștilor de înaltă calificare și performanță, care au o pregătire avansată în domeniul producției multimedia și a tehnologiilor informaționale. Cunoașterea tehnologiilor utilizate în dezvoltarea produselor multimedia va facilita angajarea absolvenților în câmpul muncii, în cadrul instituțiilor de stat sau a companiilor private.
8. Posibilitățile de angajare a absolvenților
Absolventul programului de licență 0211.7 Designul jocurilor poate să activeze în calitate de programator, manager de sisteme informatice, proiectant de sisteme informatice, dezvoltator de software, designer multimedia în ministere și departamente, întreprinderi de stat sau private, firme și companii producătoare de software, în diverse domenii ale sectorului privat și de stat.
Angajabilitatea absolvenților programului 0211.7 Designul jocurilor este una extrem de înaltă grație combinației optime dintre cunoștințele, abilitățile și competențele teoretice și practice obținute în procesul de studii, dar în mare parte și oportunității oferite studenților de a-și selecta trasee individuale de studii.
9. Accesul la studii a titularilor de diplome obținute după finalizarea respectivului program de studii
Pregătirea obținută în cadrul programului de licență în 0211.7 Designul jocurilor va permite deținătorilor diplomei de licență să continue studiile la masterat, în domeniul Informaticii, precum și în cadrul unor domenii înrudite.