Descrierea programului de studii. Matematica prezintă în sine o reuniune armonioasă şi adâncă de cunoştinţe despre structurile matematice cu problemele sale şi oferă prin intermediul modelelor matematice metode comode şi fructuoase de descriere a celor mai diverse fenomene reale a lumii. Specialitatea 0114.1 Matematică oferă posibilitatea de a cunoaşte bazele teoretice ale matematicii elementare şi superioare, fundamentele programării, diverse tehnici de programare şi de a obţine abilităţi de aplicare a acestor cunoştinţe la soluţionarea problemelor din diverse domenii. Studenţilor li se oferă o pregătire aprofundată în următoarele compartimente ale matematicii superioare: algebră, geometrie, analiză matematică şi ecuaţii diferenţiale. De asemenea, planul de învățământ include în sine integral componentele modulului psiho-pedagogic. Pregătirea specialiştilor în cadrul programului de studii 0114.1 Matematică este menită să asigure unicitatea unei ştiinţe abstracte cu diferite domenii de aplicare: informatică, mecanică, fizică, chimie, biologie, geologie, economie, sociologie, lingvistică, medicină, etc. Problemele reale din societatea contemporană subliniază necesitatea specialiştilor calificaţi. Specialiștii pregătiți în cadrul acestei specialități sunt absolut indispensabili atât cercetărilor în sfera matematicii și informaticii, cât și învățământului din Republica Moldova – preuniversitar și universitar – dată fiind orientarea ei de a pregăti cadre științifice, didactice și intelectuali de prestigiu în domeniul vizat nu doar pentru a profesa, dar și pentru a promova valori științifice și aplicative. Prin specificul său interdisciplinar şi aplicaţiile largi şi importante asupra cerinţelor societăţii contemporane programul 0114.1 Matematică contribuie la formarea competenţelor în toate domeniile ce ţin de ştiinţele naturale şi tehnice, informatică şi economie. Cursurile din cadrul acestui program, fiind de pregătire teoretică generală, constau atât din compartimente fundamentale generale, cat şi din unele capitole speciale. Ele asigură o bază teoretică solidă a tinerilor specialişti şi contribuie substanţial la formarea şi dezvoltarea unor competenţe sistemice in domeniile respective. Menţionam că metodele de analiză şi sinteză a matematicii superioare facilitează direct înţelegerea, argumentarea şi asimilarea cunoştinţelor de specialitate. Domeniul de formare profesională „Formarea profesorilor” asigură pregătirea specialiştilor în domeniul general de studiu 011 Ştiinţe ale educaţiei. În acest domeniu se încadrează specialitatea 0114.1 Matematică. Problemele reale din societatea contemporană subliniază necesitatea specialiştilor calificaţi in matematică la specialitatea 0114.1 Matematică, capabili să contribuie la rezolvarea diverselor probleme. Specificul domeniului de formare constă in aplicabilitatea teoriilor şi metodelor matematice și informatice in diverse domenii ale economiei naţionale şi furnizarea pe piaţa muncii a specialiştilor de înaltă calificare in domeniul matematicii și informaticii contemporane. Programul de formare profesională la specialitatea 0114.1 Matematică cuprinde următoarele categorii de module: a) module care asigură pregătirea fundamentală teoretică și au ca obiectiv formarea competenţelor generale specifice; b) module care asigură pregătirea de specialitate cu caracter teoretic şi practic-operaţional de aplicabilitate curentă și care vin să completeze pregătirea teoretică şi să formeze competenţe ce ţin de aplicare a cunoştinţelor obţinute; c) module cu orientare diversă, care vor da posibilitatea de a urma studiile la master şi in unele domenii aferente Matematicii; d) module care asigură o pregătire generală în domeniile filosofie, management, etică profesională, limbă străină, educaţie fizică şi care sunt menite să formeze competenţe sistemice, aplicabile atât domeniului, cât şi vieţii sociale ale absolventului.
Cunoștințele, abilitățile și competențele asigurate de programul de studii 0114.1 Matematică. Pregătirea specialiştilor în cadrul specialităţii 0114.1 Matematică este determinată de caracterul aplicativ a multor rezultate fundamentale din domeniul Matematicii, precum şi de necesitatea soluţionării ştiinţifice a problemelor, ce apar în diverse ramuri ale activităţii social-economice, argumentate prin utilizarea metodelor exacte de cercetare în baza aparatului matematic. Instruirea în cadrul acestei specialităţi se face pornind de la prerogativa că Matematica este ramura ştiinţei, bazată pe cercetările fundamentale din domeniul matematicii şi aplicarea acestora în alte domenii de activitate. Scopul programului este de a forma specialiști de înaltă calificare cu o pregătire fundamentală ce ține de cunoașterea bazelor teoretice ale matematicii superioare, fundamentelor programării, diverselor tehnici de programare, îmbinând armonios obiectivul didactic cu cel ştiinţific, care se concretizează în transmiterea unor cunoștințe teoretice și formarea de abilități practice și competenţe generale şi specifice absolvenţilor studiilor universitare de licenţă cu eficienţă imediată sau de perspectivă prin asigurarea unei temeinice pregătiri profesional-ştiinţifice şi metodice de specialitate și în concordanţă cu stadiile pertinente, actuale ale cunoaşterii în domeniile de profil.
Realizarea planului de învăţământ al acestei specialităţi presupune formarea sistemului de competente nесеsаr ехеrsării funсțiilоr profesionale ale рrоfеsоrilоr, metodiștilor implicați în оrgаnizаrеа și realizarea activităților educaționale сurriсulаrе și ехtrасurгiсulаrе cu elevii ciclului gimnazial. După completarea programului de instruire, absolventul obține următoarele competențe generale:
G1. Ехесutаrеа responsabilă a sarcinilor profesionale în condiții de autonomie;
G2. Executarea rоlurilоr și activitățlor specifice muncii în есhiрă și distribuirea sarcinilor între mеmbri ре nivele subordonate;
G3. Conștientizarea nevoii de fоrmаrе continuă, utilizare eficientă a rеsursеlоr și tehnicilor de învățare репtru dezvoltarea реrsоnаlă și profesională
și următoarele competențe specifice:
C1. Cunoaşterea bazelor teoretice ale diferitor compartimente ale matematicii în volumul necesar obiectivelor activităţii profesionale alese;
C2. Identificarea conexiunilor dintre prevederile politicilor educaţionale şi domeniile matematicii;
C3. Realizarea procesului educaţional în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare;
C4. Crearea mediului psiho-social favorabil şi comunicarea eficientă în context educaţional, prоmоvаrеа valorilor educaționale la nivelul comunității;
C5. Realizarea managementului procesului educațional în conformitate cu prevederile normative;
C6. Respectarea principiilor de bаză аlе eticii și deontologiei pedagogice in cadrul activități educaționale și evaluarea eficienţei procesului educaţional;
C7. Deschiderea spre schimbare, elaborarea metodelor eficiente de predare/evaluare bazate pe tehnologii moderne din domeniul educaţiei şi din domeniul tehnologiilor informaţionale;
C8. Gestionarea dezvoltării profesionale continue, în corespundere сu tendințele evoluției rереrеlоr teoretice și а practicii educaționale, dând dоvаdă de motivație și responsabilitate.
Obiectivele programului de studii si corespunderea acestora misiunii universității. Planul de învățământ la specialitatea 0114.1 Matematică cu licență în Științe ale educației prevăd formarea competenţelor profesionale necesare pentru activitatea în calitate de profesor de matematică și informatică în învățământul secundar (gimnazial, profesional), metodist cabinet (centru) metodic de studii, matematician; informatician și corelează cu obiectivele din Strategia de Dezvoltare a Universității de Stat din Moldova (2021-2026): dezvoltarea şi consolidarea calităţii ofertei educaţionale, materializate prin elaborarea planurilor de învăţământ din perspectiva formării competenţelor profesionale, a abordării interdisciplinare şi a problemei actuale a domeniului de formare profesională; dezvoltarea curriculumului la discipline, cu axarea procesului didactic pe student, cu accent pe realizarea lucrului individual şi aplicarea tehnologiilor didactice interactive; realizarea parteneriatului educaţional cu angajatorii/reprezentanţii pieţei muncii în vederea modernizării programelor de formare profesională, reflectate și în Planul strategic al Facultății de Matematică și Informatică a USM. Aceste obiective corespund şi celor formulate în Strategia de dezvoltare a educaţiei pentru anii 2021-2030 ”Educația-2030”, care prevăd modernizarea curriculumului universitar din perspectiva centrării pe competenţe, pe cel ce învaţă şi pe necesităţile mediului educaţional mediului de cercetare și mediului de activitate social-economice. Vom evidenția următoarele obiective de bază ale programului: valorificarea tradiției matematice și informatice a învățământului superior în Republica Moldova; promovarea unei atitudini moderne, adecvate exigențelor contemporaneității, prin formarea unor specialiști care să se integreze cu ușurință atât pe piața muncii din RM cât și din alte state; adaptarea mesajului profesional la diverse medii socioculturale; dezvoltarea abilităților decizionale; dezvoltarea capacității de comprehensiune a motivațiilor socioculturale în implicarea competenței profesionale de comunicare; crearea abilității de a prezenta oral sau în scris teorii și practici matematice; dezvoltarea și perfecționarea capacității de a studia în mod critic și creator materia predată; argumentarea propriei poziții în luarea unei decizii profesionale; cultivarea sentimentului demnității în stabilirea relațiilor interpersonale la nivelul colectivului profesional, al comunității naționale sau internaționale; manifestarea toleranței în comunicare cu persoanele din alte domenii de activitate; respectarea deontologiei profesionale; polemica cu colegii de breaslă; abilitatea de a se adapta noilor situații sociale.
Obiectivele programului sunt corelate cu strategiile, politicile de asigurare a calităţii și obiectivul strategic al USM, expuse în Strategia de Dezvoltare a Universității de Stat din Moldova (2021-2026) și se concretizează în:
• dezvoltarea şi consolidarea calităţii ofertei educaţionale;
• elaborarea planurilor de învăţământ, din perspectiva formării competenţelor profesionale, a abordărilor interdisciplinare şi a problematicii actuale a domeniului de formare profesională;
• dezvoltarea curricula la discipline, cu axarea procesului didactic pe student, cu accent pe realizarea lucrului individual şi aplicarea tehnologiilor didactice interactive;
• parteneriat cu angajatorii în vederea identificării necesităţilor de formare a specialiştilor în domeniul corespunzător;
• compatibilizarea programului cu cele din alte state europene în scopul internaţionalizării studiilor şi motivarea mobilităţii studenților şi profesorilor din program.
Aceste obiective corespund celor formulate în Strategia de dezvoltare a educaţiei pentru anii 2021-2030 ”Educația-2030” care prevăd, printre altele, modernizarea curriculumului universitar din perspectiva centrării pe competenţe, pe cel ce învaţă şi pe necesităţile pieței forței de muncă.
Racordarea programului de studii și a conținuturilor din Planul de învățământ la tendințele internaționale din domeniu. Programul de studiu 0114.1 Matematică, chiar dacă are o tradiție respectabilă de funcționare, se actualizează permanent în conformitate cu imperativul momentului istoric în care funcționează și cu cerințele pieței de muncă, fiind racordat, în prezent, la cerințele prevăzute de Cadrul European al Calificărilor și de Cadrul Național al Calificărilor. Această racordare presupune respectarea unor standarde unice de predare-învățare-evaluare, finalitățile de studiu fiind orientate spre obținerea unor cunoștințe teoretice, abilități practice și competențe sociale și profesionale, necesare în ocupațiile tipice pentru absolventul nivelului respectiv de studii.
Evaluarea așteptărilor sectorului economic și social. Planul de învățământ elaborat cuprinde toate disciplinele minimale prevăzute pentru domeniul Matematica, precum şi unele discipline cu caracter ajutător menite să asigure pregătirea unui specialist de o performanţă înaltă in domeniul 011 Științe ale educației, care in acelaşi timp are un nivel intelectual înalt ce corespunde necesităţilor societăţii moderne. Studenţii in procesul de studii sunt organizaţi astfel încât pregătirea teoretică şi practică să fie cat mai eficientă şi legată de cerinţele pieţii muncii. Prin racordarea planului de studii la cerinţele europene in domeniu 011 Științe ale educației se asigură pregătirea specialiştilor in domeniul 011 Științe ale educației cu un sistem de competenţe dezvoltat, similar celui European.
Consultarea partenerilor în procesul de elaborare a programului de studii. Programul dat de învăţământ este racordat cerinţelor procesului de la Bologna şi elaborat in concordanţă cu Planurile de studii in domeniu din universităţi de prestigiu din alte ţări europene. Propunerile pentru planul de studii se iniţiază in cadrul catedrelor de specializare, luând în consideraţie conceptul de pregătire a specialiştilor in domeniul 011 Științe ale educației. Aceste propuneri sunt discutate de către Comisia de Asigurare a Calității a Facultății şi aprobate în Consiliul Facultății. In ultimă instanţă, cadrul instituţional, care aprobă schimbările din planul de învăţământ este Senatul. Funcţionalitatea studiilor este sporită de introducerea noilor discipline care contribuie considerabil la elaborarea unui demers didactic individual pentru studenţi. In scopul prevenirii anacronismului in educaţie la nivel de catedre se promovează iniţiativele constructive orientate spre îmbunătăţire şi perfecţionare. In acest scop se produce reeşalonarea disciplinelor sau renovarea propriu-zisă, in funcţie de cerinţele pieţei muncii. Astfel programul este modernizat și actualizat permanent în raport cu imperativul momentului istoric în care funcționează și cu cerințele pieței muncii, în baza consultării beneficiarilor, studenților, profesorilor, dar și prin valorificarea rezultatelor cercetărilor cadrelor didactice antrenate în asigurarea programului.
Relevanța programului de studii pentru piața forței de muncă. Importanța programului este dictată de planul de activitate al Guvernului Republicii Moldova în domeniul învățământului preuniversitar, reformele educaționale și tendințele de evoluție ale sistemelor de educație, precum și de necesitățile crescânde a învățământului preuniversitar național în cadre didactice competitive din domeniul matematicii.
Posibilitățile de angajare a absolvenților. Obţinând titlul de licenţiat în Licenţiat în Ştiinţe ale educaţiei la specialitatea Matematică, absolvenții pot activa în calitate de cercetător stagiar în matematică, în informatică sau în educaţie, în ministere şi departamente, în diverse domenii ale sectorului privat şi de stat, sau în calitate de profesori de matematică și informatică în gimnazii şi licee.
Accesul la studii a titularilor de diplome obținute după finalizarea programului de studii. Absolvenţii Ciclului I Studii Superioare de Licenţă la Specialitatea 0114.1 Matematică cu licență în Științe ale educației pot aplica pentru programele de master de cercetare sau de profesionalizare din acelaşi domeniu sau din domenii înrudite.